top of page

KetoDiet: Před / Po


Tý jo! faktor

Věděla jsem, že hubnu. Koneckonců mám doma zrcadlo. Respektive dvě. Také se v posledních dvou týdnech nápadně často přistihnu, jak se nakrucuji před kdejakou výlohou, zahlédnu-li svůj odraz. Ale teprve srovnání těchto dvou obrázků dodalo mému šestitýdennímu experimentování ten správný Wow! neboli Tý jo! faktor. Dokonce i kamarád, který mě vídá denně a mé hubnutí sleduje z první ruky, uznale zíral - a to mě v obou případech fotil právě on :-)

Až se mě tedy příště někdo zeptá, co má udělat ze všeho nejdřív, chystá-li se pustit do hubnutí, bude mé doporučení znít: Vyfoťte se! V něčem hodně elastickém, ač se vám do toho ani trochu nechce, protože za pár týdnů nebo měsíců vám to, co uvidíte, vezme dech.


Čísla

Na začátku jsem psala, že zhubnout nebylo mým hlavním cílem. Nepřipadala jsem si vyloženě štíhle, ale putujete-li výraznou část života v obézním těle a pak ze sebe shodíte čtvrt metráku, jako se to podařilo mně před pěti lety, přijdou vám starosti s jedním faldíkem nebo třemi kily, které řeší ostatní, trochu komické. Zkrátka docela spokojeně bych si žila i na své předchozí váze. Nastanuvší zeštíhlení během experimentu KetoDiet mi ale pochopitelně nevadí :-)

Co se statistik týče, předkládám pár čísel, abyste měli představu, co můžete očekávat, rozhodnete-li se pro nízkosacharidovou dietu:


Zahájení: 7.5. 2015

Ukončení: 18.6. 2015

Postup: Kompletní 6-týdenní program dle pokynů na webu KetoDiet.cz


Váha: -6.5 kila (65 -> 58.5)

Procento tělesného tuku: -6.3% (36.7 -> 30.4)*

Procento aktivní/svalové hmoty: +3% (27.1 -> 30.1)

Míry - pas: -3 cm (71 -> 68)

Míry - prsa: -3 cm (97 -> 94)

(...tak zrovna v tomhle místě bych ztrácet nemusela, ale mohlo to být horší :-)

Míry - stehna/zadek: -7 cm (106 -> 99) (YES! :-)


* Měření tělesného tuku ...a svalů

K tomuto bodu je třeba uvést, že můj osobní Omron BF-511 je bezkonkurenčně nejnepříjemnější přístroj co se týče výsledků měření tělesného tuku. Oproti jiným sofistikovaným zařízením využívajícím bioimpendanční metodu měření složení v horní i spodní části těla standardně přidává na tuku tři až čtyři procenta. Abych byla spravedlivá - všichni sportovci a výživoví poradci vědí, že jediným skutečně spolehlivým způsobem, jak stanovit množství tuku v těle, je pitva. Kdybych se ale vážila/měřila na jakémkoli jiném přístroji, byla bych teď ještě o chlup spokojenější, jelikož by se mi podařilo prolomit onu psychologickou hranici třiceti procent :-)

Mimochodem, sledování množství tělesného tuku, nebo ještě lépe sledování celkového množství tělesného tuku a tuku viscerálního (tedy onoho nebezpečného, skrytého v břiše mezi orgány), je mnohem užitečnější, než sledování váhy. Vašemu organismu je celkem šumák, jestli vám ručička na váze ukáže 60.3 nebo 89.9. Má ovšem velmi vyhraněný názor na to, jestli máte tukem obalená játra nebo jestli máte tuku tolik, že si žije vlastním hormonálním a metabolickým životem.

Co se svalů týče, nepředpokládám, že mi nějaké přibyly, ač to tak může na první pohled vypadat. Nijak zvlášť jsem neposilovala a mé pohybové aktivity se omezovaly především na rychlou chůzi (protože jsem zkrátka zvyklá chodit hodně a rychle :-) Procentuální nárůst znamená spíš to, že svaly zůstaly, kde byly, a pokud jsem o nějaké přišla, nebylo jich moc.


Základní nevýhoda KetoDiet

Je to dieta.

Tahle stížnost může znít legračně - přece jsem od začátku věděla, že se dávám na dietu, že :-) Jenže já nikdy předtím dietu nedržela! Před několika lety jsem hodně zhubla, to ano, ale jen díky tomu, že jsem se naučila dobře jíst. Na systém smíš/nesmíš jsem nebyla vůbec připravená, čímž skládám hlubokou poklonu všem, kteří podstupují něco takového opakovaně. Byť nesmyslně a marně - a po absolvování diety na vlastní kůži už mám nejen teoretické vysvětlení, ale i praktickou zkušenost objasňující, proč diety tak často nefungují.

Podívejte se prosím na obrázek vpravo.

Přibližně deset dní před menstruací jsem začala shromažďovat sladkosti. Chvílemi až hystericky. Za normálních okolností bych si při záchvatu touhy po sladkém dala kousek něčeho zajímavého nadupaného kakaem (řekněme tři kostičky extra hořké čokolády s chilli, mořskou solí nebo mletými hlemýždi) a byla bych spokojená. Ale jelikož jsem tentokrát nesměla, má dočasně posedlá mysl hledala cestu okolo a našla ji v syslení. Zásuvka nadupaná čokoládami od shora dolů, zepředu dozadu, je výsledek odepírání si.

Když jsem včera v podvečer prohlásila projekt KetoDiet za ukončený, sedla jsem si s tabulkou čokolády na gauč a rozhodla se, že teď si všechno to odepírání konečně vynahradím! Vzápětí se ukázalo, že vybraná čokoláda je nechutně přeslazená. A protože jsem jí snědla moc, bylo mi blbě. Veškeré vzrušení z myšlenky na čokoládu pominulo.

Ne každý to tak má. Já sice čokoládu ráda, ale ke spokojenosti mi stačí kousek. Jinak pro mě konec programu KetoDiet nepředstavuje velkou změnu. Jídelníček třetí fáze plus ovoce je v podstatě můj standardní způsob stravování, tedy základem je zelenina, k tomu maso, vejce, sýry, doplněné o ořechy a semínka a dobré oleje, máslo a podobně. Plus kafe a sem tam kousek čokolády. Jenže pouští-li se někdo do nízkosacharidové diety s tím, že až pomine, vrhne se zpátky do kolotoče croissantů, těstovin, rohlíků, dortů, corn flakes a müsli tyčinek, je ztracen. O tom, jestli se po dietě dostaví proslavený jo-jo efekt, totiž nerozhoduje naše schopnost krátkodobého sebezapření nebo zvolený typ diety, ale způsob stravování, který nastolíme den poté. Já vím, že nepřiberu, protože jím tak, abych byla zdravá, cítila se co nejlpépe fyzicky i duševně a držela si váhu, kterou chci. Naučila jsem se jíst tak akorát. A přesně to doporučuji každému, kdo chce zhubnout: nejdřív se naučte dobře jíst. Pak vám budou fungovat i diety.

Základní výhoda KetoDiet

Pro většinu lidí (i když ne pro všechny) má nízkosacharidové stravování, včetně systému KetoDiet, jednu velkou výhodu: pokud se jej budete několik týdnů poctivě držet, můžete zjistit, že se kromě klesající váhy dostavují i jiné, vedlejší radosti. Při hubnutí ztrácíte především tuk, nehladovíte a máte dost energie - postupujete-li správně, tedy konzumujete-li kvalitní bílkoviny a tuky, hodně vody a hromady a hromady zeleniny. Vyrovnává se vaše psychika, čistí pleť a v některých případech, jste-li dlouhodobě důslední, mohou začít mizet i gynekologické potíže, plísně a jiné podobné nepříjemnosti.


...a některé další :-)

Chutě. Nedochucovat základní koktejlovou směs považuji od stratégů KetoDiet za mimořádně prozíravé. V prvních dnech jsem poctivě dala šanci každé ze šesti vybraných příchutí v podobě ochucovacích tablet. A pak se po celou dobu programu držela varianty, která mi přišla nejchutnější, totiž koktejl bez příchuti :-) Kaše ani tyčinky nejsou přeslazené a omelety přesolené a dávají prostor vylepšování dle vlastních preferencí. Chuťově je pro mě tenhle systém dlouhodbě zvládnutelný bez problémů.

Logistika. Někdy v polovině programu jsem si pořídila méně objemný šejkr, jelikož ten, který jsem dostala v balíčku, se společně s knihami, sešity, kosmetikou, klíči, peněženkou a jinými nezbytnostmi nevešel do tašky. Základní denní KD výbavu tvořily tři nadávkované koktejlové směsi a dvě tyčinky, což bylo i v rozlítaných dnech, kdy bych normálně neměla čas hledat něco rozumného k jídlu, praktické a dostačující.


Závěry

Za sebe říkám: Spokojenost.

Až na iritující podstatu každé diety, totiž systém smíš/nesmíš, mi KetoDiet vyhovovala prakticky ve všech ohledech a s některými produkty se zatím ještě úplně nerozloučím. Oproti konkurenčním proteinovým produktům vyniká KD v množství vlákniny a nízkému obsahu sacharidů - například proteinové tyčinky ve fitness obchodech mají většinou sacharidů (rozuměj: cukrů) hodně, a to proto, že pokud FAKT hodně makáte, potřebují je vaše svaly k dobré regeneraci. Pokud fakt hodně nemakáte, cukry prakticky nepotřebujete. KD systém je navíc praktický a chuťová neutralita mi vyhovuje též.


Pokud byste se rozhodli do toho jít, dejte vědět - ráda se s vámi podělím o osobní zkušenost podrobněji :-)



Od Veroniky

s chutí...
  • Facebook Clean
  • Twitter Clean
  • Instagram Clean
Témata:
Zatím žádné štítky
Archiv:
O mně:

 

V létě roku 2010 jsem se rozhodla, že už mě nebaví cítit se unaveně, 

ztěžkle a rozbolavěle, a především - nepoznávat sebe sama v zrcadle.

Se čtvrt metrákem tuku navíc

jsem to zkrátka nebyla já...

 

O rok později jsem se dostala na váhu, která mi vyhovuje a kterou si držím dodnes.

 

Stala se ze mě zapálená studentka všeho kolem výživy a hubnutí a později i poradkyně. Baví mě ale také pozorovat ...a psát. Tady tedy máte můj blog - doufám, že vám přijde vhod :-)

 

 

bottom of page